Hvem kompenserer for regeringens tyveri?

D. 1.1.2019 trådte de nye dagpengeregler i kraft, som vedrører ja tænk engang udlændinge, og de forrykte danskere, som har forvildet sig ud af den beskyttede højborg og over grænsen for at udvide deres horisont. Jeg undrer mig over, at der ikke har lydt et højt og gjaldende ramaskrig, men måske er det, fordi loven i sidste minut blev rettet til, så de fleste udlandsdanskere ikke endte med at blive omfattet. Det kunne også være fordi, loven omhandler folk, som ikke har en stemme –sjovt nok. Hvor er det praktisk at vedtage love og regler, som de omhandlende ikke kan opponere imod.

Jeg gad vide om de mennesker, som har været så ansvarlige og forsikret sig mod arbejdsløshed modtager et brev fra deres a-kasse eller sågar fra ministeren med beskeden “Godt Nytår og tak for dit kvartalsvise bidrag på 1500 kr. de sidste fire år, du kan nu kysse din forsikring og 24000 kr. farvel. Vi fortsætter dog med at trække den månedlige ydelse, indtil du selv afmelder din pbs overførsel.”

Får de omhandlende et heads up om, at de ikke er forsikrede mere? Eller bliver den faste overførsel bare ved med at blive trukket? Og endnu vigtigere: Hvad sker der med de indbetalte penge – refunderes de? Hvem kompenserer -regeringen eller den respektive a-kasse? Hvis ikke man får pengene refunderet, så er det jo tyveri, for forudsætningen for medlemskab er ikke længere tilstede.

Jeg ville denundelynemig blive rasende, hvis jeg blev lukket ude af det gode selskab, uden at få mine indbetalte penge tilbage. Hvad er det for noget? Det er regeringstyveri af både sikkerhed og hårdt tjente penge.

Her til lands opfordres der til, at man forsikrer sig, for man kan ikke bare gå på kommunen og få, men det er jo en decideret kontraudmelding, for hvor går man hen, hvis man ikke har mulighed for at forsikre sig selv…

Hvorfor er det så vigtigt for regeringen, at de nye i DK ikke må være omfattet af dagpengereglerne? Er det mon fordi, at det er så belejligt at kunne referere til en statistik, som viser, at det er udlændinge, der er pampere, som suger løs på velfærdssystemet. Hvis man lod de selvsamme folk være omfattet af dagpengereglerne som hidtil – arbejd 1924 timer på et år og bliv berettiget til dagpenge, så ville de jo ikke gå til kommunen, når de mistede deres arbejde. Men så ville regeringen jo heller ikke have muligheden for at kalde flygtninge forkælede og uansvarlige.

Jf. § 53a i lov om arbejdsløshedsforsikring er retten til dagpenge betinget af, at medlemmet lovligt har haft ophold her i riget i sammenlagt mindst 7 år inden for de seneste 12 år. Indfasningen af loven er, at man i 2019 skal have haft ophold i DK/EU/EØS land i 5 år ud af de seneste 12 år og i 2020 skal man have haft ophold i DK/EU/EØS land i mindst 6 år ud af de seneste 12 år. Det er således kun folk, som har haft ophold i et andet land end DK/EU/EØS land, som er omfattet af reglerne. Det vil sige, at EU/EØS borgere, som opholder sig i DK, ikke er omfattet af loven.

Det er mig en gåde, at lovene ikke fordrer til at beskytte borgere med bopæl, familieliv og opholdstilladelse i DK, men snarere arbejdskraftens frie bevægelighed. Hvis jeg skal pege på en mærkelig konstellation, så er det, at der i Danmark er EU borgere på dagpenge, som tjener en federe ’løn’, end de ville få i deres hjemland, og så er de ej at forglemme også berettiget til familieydelser.

Det er som om den danske model er skrumpet i vask og er begyndt at stramme i livet…

Følg mig

Leave a Comment